Nice var nice, og Cannes var…?

Herregud, da var jeg plutselig tilbake fra Frankrike!

Turen gikk vanvittig fort, mye fortere enn jeg hadde forventet. Vi fikk likevel brukt tiden relativt godt og har opplevd mye på kort tid, så tenker jeg tar det litt og litt i flere innlegg. Selvfølgelig kommer det også en vlog fra turen! Gleder meg veldig til å begynne og redigere på den – eller gleder meg mer til den er ferdig så jeg kan vise den frem! Det tar mye lenger tid å redigere videoer enn å lage blogginnlegg, som er litt kjedelig til tider. Spesielt reisevlogger synes jeg tar ekstra lang tid. Men det kommer!

Her er to av antrekkene mine fra turen:

Jeg var superspent på hotellet vårt! Det var jeg som sto for hele planleggingen av turen, og det er forsåvidt noe jeg synes er helt greit og trives godt med (litt kontrollfreak kanskje), men da står jo alt på meg også hvis det er totalt krise. Nå er det ikke sånn at jeg bestemme alt altså, men duden min liker at jeg tar litt ansvar i blant, så ting blir gjort. Hehe! Er iallfall såå glad for at vi endelig fikk til en tur!

Valg av hotell falt på Okko Hotels i Cannes (de har tydeligvis flere avdelinger i Frankrike), og vi syntes begge to at det var et meget godt valg. Heldigvis! Hotellet var omtrent i samme bygg som togstasjonen, noe som var veldig greit ettersom vi tok fly til Nice, og tog derfra til Cannes. Da var det bare å gå to minutter fra toget til hotellet. Kunne ikke blitt bedre, det! Hotellet hadde nærmere 2000 omtaler på booking.com med 9 i gjennomsnitt, så jeg tenkte at det måtte være et greit hotell.

Selve rommet var ganske lite, men samtidig stort nok til det man trenger. Veldig moderne og fint! Meeeget moderne, for ser dere den hvite “boksen”? Det er badet. Og ja, man ser både ut og inn mellom de sprekkene. Så dette er helt klart ikke rommet for de som ikke kjenner hverandre så godt eller har sjenert blære, haha. Men det funket helt fint for oss! Det var også en veldig god dobbeltseng, og så fulgte det med safe på rommet, og vi fikk hver dag fylt på med et par vannflasker (gratis) på rommet. Det som kunne gjort rommet enda bedre er et lite kjøleskap, men det er jo egentlig ikke et must. Vi var ikke så mye på hotellet uansett!

Vi merket ikke så mye til støy, med mindre vi hadde vinduet oppe (det var AC der uansett), for da hører man litt av hvert fra gaten. Det var jo veldig sentralt. Men vi hørte ikke noe til toget for eksempel, noe som er litt overraskende med tanke på hvor nærme togstasjonen det er.

Det var frokost inkludert, og man kunne også gå og spise mat/småsnacks på kvelden helt gratis. Da var det også bare å forsyne seg med kaffe, vann og brus også, så lenge man satt i spiseområdet og ikke tok med på rommet. Frokosten var kjempegod! Den var relativt enkel med blant annet det man ser på bildet, og så kokte vi også egg selv. Egg er seriøst noe av det beste jeg kan få til frokost. Det var også pannekaker der og annen søt bakst, så mer enn det kan ikke jeg be om til frokost iallfall!

Vi rotet litt fra flyplassen i Nice og til togstasjonen, men det ordnet seg og vi var på hotellrommet i Cannes rundt kl. 15 og klar for å utforske byen. Vi fulgte promenaden og fant raskt ett av stedene på listen min, nemlig bygget hvor Cannes filmfestival holdes hvert år (Palais des Festivals et des Congrès). På bildet ser man jo de berømte trappene alle kjendisene står foran og så videre. Men det er jo ikke alt bygget blir brukt til (filmfestivalen er i mai hvert år), så da vi var der var det for eksempel et Porsche-event som foregikk. Spennende for de som er interessert i sånt… ikke vi, haha.

Etter sånn cirka ti sekunder blir man lei av å stirre på noen trapper, så det som var hakket mer interessant var å se Cannes sin “walk of fame” som er plassert rundt bygget. Der har mange kjente skuespillere lagt igjen håndavtrykkene sine, som Angelina Jolie, Nicole Kidman, Sylvester Stallone, Nicolas Cage, Jodie Foster, Meryl Streep og Cameron Diaz.

Sindres hånd passet ganske bra i Mel Gibson sin.

Vi tok også en tur til havnen for å se på alle de fancy båtene og yachtene. Det er sykt hvor rike folk er! Da vi gikk og så på håndavtrykkene satt det en tigger der, skitten og fattig, og så rett borti ligger havnen med all denne rikdommen… Fikk meg til å tenke på hvor store forskjeller det er i verden, hvor fort man finner kontrastene. Hvor urettferdig det er at noen har alt, mens andre har ingenting. Sånn sett føler jeg meg nokså rik likevel, selv om jeg mest sannsynlig aldri kommer til å eie en yacht. (Ikke at jeg trenger det – må sette pris på det man har!)

Dette var bittelitt fra turen, og så kommer det mer senere. Vi var også en tur i Monaco som jeg skal fortelle om. Det var virkelig en superfin tur!

Har noen av dere vært i Cannes før?